månadsarkiv: februari 2016

Problem med den (gamla) OneDrive klienten

I samband med att kunderna uppdaterar till Office 2016 så dyker det rätt ofta upp en jobbig bugg när man ska synkronisera ett Sharepoint / OneDrive bibliotek till sin egen dator med den “gamla” OneDrive klienten. Felmeddelandet man får är detta:
“The server you are trying to access is using an authentication protocol which is not supported by this version of Office”.

Eller på svenska står det något i stil med:
Servern du försöker ansluta till använder ett autentiseringsprotokoll som inte stöds i denna versionen av Office.

Lösningen som brukar dimpa ner från Microsofts support och som faktiskt även brukar fungera är denna:

1)      You may open the Task Manager and close down the processes MSOSync.exe (Microsoft Office Document Cache Handler) and Groove.exe (Microsoft OneDrive for Business).

2)      You may open a blank Word document and click on File > Accounts.

3)      Here you may sign out of all accounts and sign back in using the Office 365 account to ensure that the correct account is updated within Office. This account would be used to perform a sync.

4)      Once this is done, you may click on File > Accounts > Update Options > Update Now to update the changes across all Microsoft applications and also to download any pending updates, if applicable.

5)      After updating, you may restart the computer and press [Windows] + [R] key combination to open the Run box.

6)      Type groove.exe to open the OneDrive for Business and click on Sync > Sync Now to sync the libraries correctly without getting the above mentioned error.

Lösenordsåterställning i Office 365.

Att användare själva kan byta lösenord är något som funnits länge. Med Office 365 och Azure AD kan en användare dessutom återställa sitt egna lösenord om man glömt bort det.  Har man dessutom “password writeback” påslaget och kör någon form av synkronisering eller integration mot sitt AD börjar det blir användbart för stora organisationer som vill minska på supportsamtalen.

Här kommer en snabb guide för hur du drar igång det hela:

I Office 365 admingränssnittet gå till ADMIN och klicka på Azure AD. (Längst ner i listen på vänstra sidan).

o365azuread

Klicka sedan på Active Directory och därefter på ditt företagsnamn under “Name”

adforetag

Gå sedan till “Configure” och under “user password reset policy” kan du ställa in om det ska vara påslaget eller avstängd. Standard är att det är avstängt.

configureuprp

Finns lite inställningar som man kan ställa in, dessa två kan vara bra att känna till:

  1. Här kan du ställa in så att bara en speciell grupp har tillgång till lösenordsåterställning. På det sätter kan man styra vilka som ska få tillgång till lösenordåterställning vid ett visst datum.
passwordresetrestrictusers
2. Om du väljer denna till No så måste du intruera användarna vart de ska gå för att fylla i sina uppgifter för lösenordåterställning. Väljer du den till Yes blir de tvingade nästa gång de loggar in att göra det.

requireuserspassword

 

Finns rätt många fler inställningar som kan göras och det finns även ett frågetecken vid varje inställning som man kan klicka på och då får man upp en utförlig förklaring vad den gör.

questionpasswordreset

 

Har du satt “Require users to register when signing in to Yes” så möts de av detta nästa gång de loggar in via portalen:

Klicka på “Ställ in det nu”

passwordresetsetupnow

Följ sedan instruktionerna:

passwordresetdontlossacess

När du angivit autentiseringsuppgifterna och verifierat dem klickar du på slutför och då loggas du in på ditt konto:

passwordresetuserdone

För att sedan återställa lösenordet går du till Office 365 portalen och följer dessa instruktionerna:

resetpasswordstep1

Ange användar-ID och tecknen på bilden:

passwordresetwhoareyou

Välj verifieringsmetod och följ instruktionerna på skärmen:

verificationmethod

Sedan får du ange ett nytt lösenord:

passwordresetnewpassword

När du lyckats gå igenom alla stegen kommer denna upp och du kan logga in med ditt nya lösenord:

passwordresetsucess

Microsofts guide: https://azure.microsoft.com/sv-se/documentation/articles/active-directory-passwords-getting-started/#step-1-configure-password-reset-policy

Office 365 ProPlus 2016 på terminalserver.

För att installera Office 365 Proplus (följer med i t.ex. E3 eller köps separat ihop med en Business Essentials) på en terminalserver så följer man instruktionerna i mitt senaste inlägg fast använder denna konfigurationsfilen istället:

<Configuration>
   <Add SourcePath=”C:\Office2016″ OfficeClientEdition=”32″ >
<Product ID=”O365ProPlusRetail”>
<Language ID=”sv-se” />
</Product>
   </Add>
 <Display Level=”None” AcceptEULA=”TRUE” />
<Property Name=”SharedComputerLicensing” Value=”1″ />
<Logging Path=”C:\Office2016″ />
   <!–  <Property Name=”AUTOACTIVATE” Value=”1″ />  –>
 </Configuration>

 

Det som är viktigt när du installerar på terminalservrar är raden:
<Property Name=”SharedComputerLicensing” Value=”1″ />
Detta gör att varje användare på terminalservern får logga in och aktivera sin Office licens när de startar programmet första gången.
Vad som sedan kan vara bra är att lägga till dessa adresserna i betrodda platser i Internet Explorer, så aktiveringen av Officepaketet fungerar för terminalserver användarna:
https://login.microsoftonline.com
https://odc.officeapps.live.com
https://secure.aadcdn.microsoftonline-p.com

 

Sedan kan det även vara bra att känna till switchen /profiles som man kan starta Outlook med för att skapa en ny profil. Ett exempel:
“C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\OUTLOOK.EXE” /profiles

Källor:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/lync/en-US/f054e558-8cf5-4c2d-9d8b-cde36b44d764/office-deployment-tool-immediately-stops-with-error?forum=officeitpro

http://blog.powerbiz.net.au/office-365/installing-office365-proplus-on-a-rds-server-terminal-server-using-shared-computer-activation/

https://www.youtube.com/watch?v=IcWjV_ZsrOU&feature=youtu.be