Office 365 ProPlus 2016 på terminalserver.

För att installera Office 365 Proplus (följer med i t.ex. E3 eller köps separat ihop med en Business Essentials) på en terminalserver så följer man instruktionerna i mitt senaste inlägg fast använder denna konfigurationsfilen istället:

<Configuration>
   <Add SourcePath=”C:\Office2016″ OfficeClientEdition=”32″ >
<Product ID=”O365ProPlusRetail”>
<Language ID=”sv-se” />
</Product>
   </Add>
 <Display Level=”None” AcceptEULA=”TRUE” />
<Property Name=”SharedComputerLicensing” Value=”1″ />
<Logging Path=”C:\Office2016″ />
   <!–  <Property Name=”AUTOACTIVATE” Value=”1″ />  –>
 </Configuration>

 

Det som är viktigt när du installerar på terminalservrar är raden:
<Property Name=”SharedComputerLicensing” Value=”1″ />
Detta gör att varje användare på terminalservern får logga in och aktivera sin Office licens när de startar programmet första gången.
Vad som sedan kan vara bra är att lägga till dessa adresserna i betrodda platser i Internet Explorer, så aktiveringen av Officepaketet fungerar för terminalserver användarna:
https://login.microsoftonline.com
https://odc.officeapps.live.com
https://secure.aadcdn.microsoftonline-p.com

 

Sedan kan det även vara bra att känna till switchen /profiles som man kan starta Outlook med för att skapa en ny profil. Ett exempel:
”C:\Program Files (x86)\Microsoft Office\root\Office16\OUTLOOK.EXE” /profiles

Källor:

https://social.technet.microsoft.com/Forums/lync/en-US/f054e558-8cf5-4c2d-9d8b-cde36b44d764/office-deployment-tool-immediately-stops-with-error?forum=officeitpro

http://blog.powerbiz.net.au/office-365/installing-office365-proplus-on-a-rds-server-terminal-server-using-shared-computer-activation/

https://www.youtube.com/watch?v=IcWjV_ZsrOU&feature=youtu.be

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.