Från och med Outlook 2007 så dyker maillådor som du har fulla rättigheter till automatiskt upp i din Outlook genom autodiscover. Rätt bra funktion kan jag tycka men vissa användare vill ha tillgång till maillådorna hela tiden, men de vill kunna lägga till och ta bort dem själva i sin Outlook.
För att inaktivera denna funktionen som kallas automapping gör man följande:
Anslut till Exchange Online med Powershell.
Om användaren som inte ska ha automapping längre redan har rättigheter till maillådan måste vi ta bord dem.
För att ta bort rättigheterna för användaren arne@kalle.se till maillådan info@kalle.se så skriver man följande:
Remove-MailboxPermission -Identity info@kalle.se -User arne@kalle.se -AccessRights FullAccess
För att sedan lägga till arne@kalle.se igen med fulla rättigheter men utan automapping skriver man följande:
Add-MailboxPermission -Identity info@kalle.se -User arne@kalle.se -AccessRights FullAccess -AutoMapping:$false
Sedan väntar man en stund tills info@kalle.se har försvunnit från Arnes outlook och då kan han lägga till den manuellt genom att gå till Arkiv > Kontoinställningar > Ändra > Fler inställningar > Avancerat
Där kan han även ta bort den själv när han inte vill att den ska synas i sin Outlook. Sedan kan han lägga till den igen när han har behov av den.
Källor: https://support.microsoft.com/en-us/kb/2646504 och https://technet.microsoft.com/en-us/library/hh529943(v=exchg.141).aspx